pointer

اعراض الذبحة الصدرية

ألم في الذراعين أو الرقبة أو الفك أو الكتف أو الظهر

pointer

اعراض الذبحة الصدرية

ألم شديد في الصدر كأنه بيتعصر مع حرقان بالصدر غالبًا من خلف عظمة الصدر

pointer

اعراض الذبحة الصدرية

ضيق في النفس وزيادة التعرق

اعراض الذبحة الصدرية

تنقسم اعراض الذبحة الصدرية لأعراض رئيسية بتحصل لمعظم المرضى، وأعراض فرعية أو ثانوية ممكن تحصل لبعض المرضى وممكن لأ.

اعراض الذبحة الصدرية الرئيسية:

  • الإحساس بألم شديد كأن الصدر بيعتصر.
  • إحساس بضغط وتقل شديد على الصدر.
  • حرقان الصدر اللي بيبدأ غالبًا من خلف عظمة الصدر.
  • ضيق في النفس وزيادة التعرق.
  • ألم في الذراعين أو الرقبة أو الفك أو الكتف أو الظهر.

اعراض مُصاحبة لـ اعراض الذبحة الصدرية الرئيسية:

  • شعور بألم يشبه لألم عسر الهضم.
  • حرقة في المعدة -خصوصًا فم المعدة أو أعلاها-
  • تشنجات.

هل تختلف الأعراض عند النساء من الرجال من الأطفال ؟

بتختلف أعراض الذبحة الصدرية عند النساء من الرجال في بعض الحاجات زي أن النساء بتشعر بطعنات شديدة بمنطقة الصدر والرقبة والفك والحلق والظهر والبطن، وبيزيد عنها الإحساس بالدوخة والتعرق؛ أمّا الرجال بيكون ألم الذبحة الصدرية في الكتفين والرقبة بجانب ألم الصدر مع قلة الإحساس بالدوخة والتعرق مقارنة بالنساء.

اسباب الذبحة الصدرية

مش بتختلف اسباب الذبحة الصدرية بأنواعها المختلفة ولا بأختلاف شدة ألم الذبحة الصدرية، لأن السبب الرئيسي في الإصابة بالذبحة الصدرية هو نقص إمداد القلب بالأكسجين، ودا ممكن يحصل لأسباب مختلفة زي:

  1. انسداد في شريان رئيسي بأحد الرئتين -انسداد رئوي-
  2. إصابة المريض بمرض تضخم القلب
  3. التهاب الأنسجة المحيطة بالقلب
  4. تمزق في جدار الشريان الأبهر -الأورطي-

أعرف أكتر عن اسباب الذبحة الصدرية بالتفصيل

علاج الذبحة الصدرية

ادوية علاج الذبحة الصدرية بتختلف في نوعها وجرعتها على حسب نوع وشدة الذبحة الصدرية ومدى تضرر عضلة القلب، وبيتم تحديد الأنسب في علاج الذبحة الصدرية تحت إشراف الطبيب المعالج.

اعرف اكتر عن انواع ادوية علاج الذبحة الصدرية.

اعرف اكتر عن كيفية علاج الذبحة الصدرية جراحيًا.

كيفية التعايش مع الإصبة بالذبحة الصدرية.


ما هي الذبحة الصدرية


انواع الذبحة الصدرية


امتى تروح للدكتور


تشخيص فيروس سي


التعايش مع الذبحة الصدرية


ادوية علاج الذبحة الصدرية


علاج الذبحة الصدرية جراحيًا


أشهر الأسئلة عن الذبحة الصدرية


المصادر

ما هي الذبحة الصدرية

الذبحة الصدرية هي إحدى الحالات الطبية اللي بتعتبر مؤشر قوي على إصابة المريض بمرض من أمراض القلب، وفيها بيحس المريض بألم شديد في الصدر بيستمر لمدة من 1 ل 15 دقيقة نتيجة أمراض الشريان التاجي اللي بتسبب نقص في وصول الدم المحمل بالأكسجين للقلب، علشان كدا بيتم تصنيف الذبحة الصدرية لحوالي 3 أنواع على حسب النقص في كمية الدم اللي المفروض توصل للقلب، وهم: الذبحة المستقرة أو الذبحة الصدرية المزمنة، الذبحة غير المستقرة، الذبحة الوعائية.

بيصيب أي جزء من الجسم؟

ناس كتير بتعتقد أن الذبحة الصدرية واحدة من الأمراض اللي ليها علاقة بالصدر أو بالأمراض الصدرية نتيجة إحساس المريض بصعوبة في التنفس وألم شديد في منطقة الصدر، لكن الحقيقة أن الذبحة الصدرية بتعتبر عرض من أعراض تشنج أو انسداد بالشريان التاجي المسؤول عن إمداد القلب بالدم والأكسجين ونتيجة تصلب الشرايين المُغذية للقلب؛ وممكن في حالات قليلة يُصاب المريض بالذبحة الصدرية نتيجة أمراض أخرى زي فقر الدم أو اضطراب نظم ضربات القلب أو فشل القلب.

 انواع الذبحة الصدرية

الذبحة الصدرية المستقرة

عادة النوع دا من الذبحة الصدرية بيحصل نتيجة زيادة احتياج عضلة القلب لكمية كبيرة من الأكسجين لكن كمية الأكسجين قليلة نتيجة مشكلة في إمداد القلب بالأكسجين من الرئة زي مشكلة تصلب الشرايين وأمراض الرئة المختلفة.
 

خصائص الذبحة الصدرية المستقرة:

  • بتحصل نتيجة زيادة انقباض عضلة القلب زي في التمارين الرياضية أو القلق والتوتر الزايد.
  • مش بتحصل فجأة وسهل أن المريض يحس بأعراضها في البداية، زي الإحساس بألم في الصدر بينتشر في الدراع والظهر.
  • غالبًا بتستمر لمدة 5 دقايق بس أو أقل.
  • علاج الذبحة الصدرية المستقرة -عادًة- بيكون عن طريق الراحة وعدم بذل مجهود، أو من خلال بعض الأدوية اللي تم تحديدها مع الدكتور المعالج.
  • في بعض الأحيان ممكن تحصل الذبحة الصدرية المستقرة نتيجة التعرض لدرجة حرارة منخفضة أو مرتفعة جدًا، أو بعد الأكلات الدسمة وبسبب التدخين.

الذبحة الصدرية غير المستقرة

أحيانًا بيتم تسميتها المتلازمة التاجية الحادة وبيتم اعتبارها حالة طارئة يلزم لها رعاية طبية متخصصة بالمستشفى في أغلب الحالات، وعادًة بتحصل بسبب ضيق الشريان التاجي نتيجة تراكم الدهون على جدار الشريان واللي معروف طبيًا بحالة تصلب الشرايين.

خصائص الذبحة الصدرية غير المستقرة:

  • ممكن تحصل نتيجة جلطة بالشريان تمنع وصول الدم للقلب، حتى بعد ذوبان الجلطة ممكن تتكون تاني ولو بشكل جزئي وتتسبب في حدوث الذبحة الصدرية مرة أخرى.
  • غالبًأ بتحصل وقت النوم أو وقت الراحة من غير بذل أي مجهود بدني عنيف.
  • بتستمر مدة أطول من الذبحة الصدرية المستقرة.
  • لازم يتنقل المريض للمستشفى لأن علاج الذبحة الصدرية غير المستقرة بالأدوية والراحة بيكون غير فعال.
  • بتزداد الأعراض سوءًا مع الوقت ومش بتقل على عكس الذبحة الصدرة المستقرة.
  • بتزيد من خطورة الإصابة بالنوبة القلبية.

الذبحة الصدرية بسبب الأوعية الدموية

في الأنواع السابقة من الذبحة الصدرية كانت بتحصل نتيجة مشاكل بالشرايين التاجية -الشرايين الرئيسية في إمداد القلب بالأكسجين.

لكن النوع الثالث دا بيعتبر نوع نادر من انواع الذبحة الصدرية واللي تم تعريفه بأنه الذبحة الصدرية الوعائية التشنجية بيحصل نتيجة تشنج الأوعية الدموية الصغيرة بالشرايين التاجية، علشان كدا بيُشار إليه بالذبحة الصدرية الوعائية الدقيقة.

خصائص الذبحة الصدرية الوعائية:

  • الألم بالصدر وضيق التنفس ممكن يستمر لمدة أطول من 30 دقيقة.
  • بيلزم نقل المريض فورًا للمستشفى مع بداية شعوره بأي من اعراض الذبحة الصدرية الوعائية لأنها تعتبر من أخطر انواع الذبحة الصدرية.
  • غالبًا بيتم ملاحظته لأول مرة مع الإحساس بالإجهاد العقلي في أوقات الأنشطة اليومية الروتينية زي الانشطة اليومية بدوام العمل العادي.

ملحوظة: في نوع غير رئيسي من أنواع الذبحة وهو الذبحة الصدرية النفسية أو متعارف بالذبحة المتغيرة لأنها بتحصل نتيجة تغير الحالة النفسية للمريض، وأحيانًا بيكون من أشهر أسبابها هو إدمان الكوكايين؛ ألم الذبحة الصدرية من النوع دا بيكون شديد لكن ممكن السيطرة عليه وعلاجه بالأدوية تحت إشراف الدكتور المعالج.

 اعراض الذبحة الصدرية

تنقسم اعراض الذبحة الصدرية لأعراض رئيسية بتحصل لمعظم المرضى، وأعراض فرعية أو ثانوية ممكن تحصل لبعض المرضى وممكن لأ، و اعراض الذبحة الصدرية الرئيسية تشمل:

ضيق في النفس وزيادة التعرق.

ألم في الذراعين أو الكتف أو الظهر.

ألم شديد في الصدر كأنه بيعتصر.

اسباب الذبحة الصدرية

مش بتختلف اسباب الذبحة الصدرية بأنواعها المختلفة ولا بأختلاف شدة ألم الذبحة الصدرية، لأن السبب الرئيسي في الإصابة بالذبحة الصدرية هو نقص إمداد القلب بالأكسجين، ودا ممكن يحصل لأسباب مختلفة زي:

  • انسداد في شريان رئيسي بأحد الرئتين -انسداد رئوي- لأن الانسداد الرئوي هيقلل من كمية الأكجسين بالدم اللي هتوصل للقلب حتى مع وجود الشرايين التاجية سليمة.
  • إصابة المريض بمرض تضخم القلب، ودا ممكن يحصل لعدة أسباب زي مضاعفات ارتفاع ضغط الدم، سماكة في عضلة القلب، وضيق في الصمام الأبهر وهو الصمام المسؤول عن مرور الدم من القلب لبقية اجزاء الجسم عن طريق الشريان الأبهر أو المعروف بالأورطي.
  • التهاب الأنسجة المحيطة بالقلب، وهي حالة طبية معروفة بالتهاب التامور وعادًة بيكون مجهول السبب، لكن الأطباء بيرجحوا أنه ممكن يحصل بسبب عدوى فيروسية أو أمراض المناعة زي الذئبة الحمراء، أو بسبب اضطرابات صحية زي الفشل الكلوي، والإيدز، والسل، والسرطان.
  • تمزق في جدار الشريان الأبهر -الأورطي- واللي بيعتبر أكبر شريان بالجسم، ودا ممكن يحصل في حالات قليلة بسبب مضاعفات الضغط المرتفع المزمن.

من هم الأكثر عرضة للإصابة بالذبحة الصدرية

الأكثر عرضة للإصابة بالذبحة الصدرية هم الأكثر عرضة للإصابة بأمراض الشرايين التاجية وأمراض القلب، زي:

  • التاريخ العائلي للمريض، لو أمراض القلب من الأمراض الشائع الإصابة بيها في العائلة.
  • تقدم العمر، فالنساء أكبر من 55 سنة والرجال أكبر من 45 سنة، أكثر عرضة عن الشباب للإصابة بأمراض القلب والذبحة الصدرية، وتزيد احتمالية الإصابة إذا كان المريض بيعاني من أحد الأمراض المزمنة الأخرى.
  • الضغط العصبي والتوتر الشديد المستمر من أشهر أسباب الذبحة الصدرية المتغيرة وارتفاع ضغط الدم وأمراض القلب والشرايين.
  • ارتفاع مستوى الكوليسترول بالدم وتراكم الدهون الثلاثية، بيسبب ضيق في الشرايين بمختلف أنحاء الجسم.
  • المدخنين بشراهة، التدخين هنا مش مقصود به تدخين السجائر بس لأن أي مصدر من مصادر التبغ بأنواعه بيسببوا ضرر بالشرايين الداخلية بالجسم بما فيهم شرايين القلب، ودا لأنه من أسباب تراكم الكوليسترول بالدم اللي بينتج عنه صعوبة في تدفق الدم للأعضاء المختلفة عن طريق الشرايين.
  • مرضى السكر، لأن مرض السكر بيزيد من خطورة الإصابة بأمراض الشريان التاجي نتيجة زيادة مستويات الكوليسترول بالدم وبالتالي زيادة معدل تصلب الشرايين.
  • مرضى ارتفاع ضغط الدم، لأن السبب الرئيسي من أسباب ارتفاع ضغط الدم هو مقاومة الشرايين الطرفية لتدفق الدم من خلالها لأعضاء الجسم المختلفة؛  ومع محاولة القلب لزيادة معدل ضخ الدم في الشرايين، بيحصل ضغط في جدران الشرايين وبتزيد خطورة التصلب بمرور الوقت.
  • الأشخاص اللي بيعانوا من السمنة وعدم ممارسة الرياضة لأنهم بيساعدوا في تراكم الدهون وارتفاع الكوليسترول وخطورة الإصابة بأمراض القلب؛ لكن إذا كنت مريض بالفعل بأمراض القلب وبالذبحة الصدرية، فلازم تتابع نشاطك البدني والرياضي مع الدكتور المعالج.

امتى تروح للدكتور

لازم يتم زيارة الدكتور فورًا إذا شعر المريض بأي من اعراض الذبحة الصدرية، خصوصًا لو ألم الصدر مش بيقل بالراحة والأدوية؛ وإذا كانت دي المرة الأولى اللي بيتعرض ليها المريض لألم شديد بالصدر لازم يتوجه لأقرب مستشفى علشان يفحصه الطبيب ويحدد هل ألم الصدر ناتج عن إصابة المريض بالذبحة الصدرية أو أنه عرض من أعراض أمراض الصدر الأخرى.

كيفية تشخيص الذبحة الصدرية

تخطيط كهربية القلب ECG

هو عبارة عن جهاز بيقيس الإشارة الكهربية المسؤولة عن انقباض القلب وبيسجل كل الإشارات الكهربية اللي بتسري في جميع أنحاء القلب على شكل مخطط بيستطيع الطبيب المعالج أنه يقراه ويحدد إذا كان تدفق الدم في القلب بطيء أو متقطع وبالتالي بيقدر يحدد إذا كان المريض بيعاني من ذبحة صدرية هينتج عنها نوبة قلبية أو لأ.

ومن المعروف أن معدل ضربات القلب في الدقيقة للشخص البالغ في وقت الراحة بيتراوح من 60 ل 100 نبضة، لكن مفيش معدل ثابت لكل الحالات في إشارات القلب لأنها بتختلف من مريض لآخر.

اختبار الجهد

 واللي فيه بيطلب الطبيب المعالج من المريض أنه يقوم ببعض الأنشطة زي المشي على جهاز المشي أو التبديل على دراجة ثابتة، وخلال الوقت دا بيقوم الطبيب بقياس ضغط الدم وقياس نشاط القلب واختبار قوته أثناء ممارسة الأنشطة المختلفة عن طريق استخدام جهاز تخطيط كهربية القلب؛ كلما تحمل قلب المريض بذل جهد أكبر أو لمدة أطول، كلما هتكون إشارة على صحة قلب جيدة -والعكس-.

ملحوظة: عادًة بيصوم المريض قبل اختبار الجهد عن الأكل والشرب لمدة متقلش عن 4 ساعات، خصوصًا عن المشروبات اللي بتحتوي على كافيين زي القهوة ومشروبات الطاقة وبعض الأدوية اللي بيحددها الطبيب.

تخطيط صدى القلب

وهو عبارة تكوين صورة للقلب من خلال استخدام الموجات فوق الصوتية، واللي عن طريقة بيقدر الطبيب المعالج يفحص قوة عضلة القلب والصمامات ومدى تلفهم أو تضررهم نتيجة نقص كمية الدم اللي بتدفق للقلب واللي بسببها بيحصل الذبحة الصدرية؛ وممكن يخضع المريض لعمل تخطيط صدى القلب واختبار الجهد مع بعض تحت إشراف الطبيب المعالج.

اختبار جهد القلب مع التصوير بالأشعة النووية

وهو عبارة عن اختبار بيساعد الطبيب أنه يكشف عن نقص تدفق الدم للقلب عن طريق حقن مادة مشعة بالدم واللي بيتم اتباعها من خلال شاشة بتسجل معدل ضربات القلب أثناء ما المريض بيقوم ببعض الجهد زي المشي على المشاية الكهربية أو التبديل على الدراجة الثابتة، ومن خلال تتبع المادة المشعة بالدم هيقدر الطبيب يحدد الأماكن اللي مش بيوصلها المادة المشعة في القلب ودي الأماكن اللي هتكون بتعاني من نقص تدفق الدم بالقلب وبالتالي هيقدر الطبيب يشخص مدى تضرر القلب.

اشعة الرنين المغناطيسي للقلب

اشعة الرنين المغناطيسي للقلب واللي فيه بيقلع المريض أي شئ معدني الساعات ودبابيس الشعر وغيرها وهيتطلب منه تبديل ملابسه بملابس خاصة لدخول غرفة الأشعة؛ وبعد كدا بيمدد المريض على طاولة جهاز الأشعة وبيتطلب منه الهدوء وعدم الحركة لمدة حوالي من 15 ل 60 دقيقة لحد ما الأشعة تخلص.

ومن خلال نتايج الأشعة بيقدر الطبيب يتعرف على التهاب أو انسداد في الأوعية الدموية وحالة جدران القلب ومدى الضرر الناتج عن الذبحة الصدرية أو النوبة القلبية.

الأشعة السينية لمحيط الصدر

الغرض من الأشعة دي تحديد إذا في أي مشاكل بالصدر بيعاني منها المريض وممكن تسبب ألم الصدر غير الذبحة الصدرية ومن خلالها بيتم الكشف عن وجود تضخم بالقلب أو لأ، وبالتالي بيقدر يشخص الطبيب المعالج حالة المريض بدقة بعد فحص صورة القلب والرئتين بالأشعة.

وأيضًا، تصوير الأوعية الدموية بالشرايين التاجية باستخدام الأشعة السينية، ونفس الأشعة دي بتتم كواحدة من ضمن إجراءات واختبارات كتير لقسطرة القلب.

اشعة مقطعية للقلب

أشعة مقطعية للقلب أو تصوير مقطعي للقلب واللي فيه بيتطلب فيه من المريض أنه يمدد كوضعية النوم على طاولة جهاز الأشعة، ومن مميزات الجهاز دا أنه بيوفر أشعة دقيقة للقلب بنسبة 90% للكشف عن أمراض القلب والشرايين التاجية وبيستغرق وقت قليل حوالي 10 دقايق؛ ومن خلاله بيقدر الطبيب يحدد أمراض القلب المختلفة زي تراكم الدهون بالشرايين.

تحاليل الدم

تحاليل الدم اللي من خلالها بيحدد الدكتور نسبة انزيمات القلب اللي اتسربت في الدم خلال النوبة القلبية؛ انزيمات القلب دي مش طبيعي تكون موجودة في الدم إلا بنسبة قليلة جدًا حوالي من 0 ل 3 ميكروجرام لكل لتر من الدم، لكن أي ارتفاع في مستوى الإنزيمات دي بيدل على مدى تضرر عضلة القلب.

علاج الذبحة الصدرية

ادوية علاج الذبحة الصدرية بتختلف في نوعها وجرعتها على حسب نوع وشدة الذبحة الصدرية ومدى تضرر عضلة القلب، وبيتم تحديد الأنسب في علاج الذبحة الصدرية تحت إشراف الدكتور المعالج، زي:

  • أدوية النترات تحت اللسان، اللي بتسبب توسيع واسترخاء الأوعية الدموية ودا بيسمح بتدفق كمية مناسبة من الدم المحمل بالأكسجين للقلب ويساعد القلب يشتغل بكفاءة أحسن علشان كدا ممكن تستخدم كعلاج ووقاية قبل القيام ببعض الأنشطة اللي هتحتاج مجهود من المريض.

ملحوظة:  لو تم وصف النوع دا من أدوية علاج الذبحة الصدرية للمريض يبقى لازم يسأل الطبيب عن موانع استخدامه مع أدوية أخرى زي أدوية المنشطات الجنسية (الفياجرا) لأن تفاعل الدوائين دول مع بعض ممكن يسببوا الإصابة بالسكتة القلبية أو الدماغية.

  • الأسبرين من الأدوية اللي بتساعد على تدويب الجلطات وبيزود من سيولة الدم علشان كدا بيتم وصفه بغرض زيادة تدفق الدم للقلب والتقليل من خطورة الإصابة بالنوبة القلبية.

ملحوظة:  ممنوع تناول الأسبرين كل يوم من غير الرجوع للطبيب المعالج ومن الأفضل عدم استخدامه للأطفال أقل من 12 سنة.

  • أدوية مضادة لتكوين الجلطات اللي بتساعد على تقليل الصفائح الدموية بالجسم، وممكن ينصح بيها الطبيب في حالة عدم تحمل الحالة الصحية للمريض بتناول الأسبرين.
  • أدوية مثبطات مستقبلات بيتا الموجودة في القلب، والأدوية دي بتقلل تأثير هرمون الأدرينالين -هرمون الأدرينالين مسؤول عن زيادة ضربات القلب واحتياج القلب لكمية أكبر من الأكسجين-، وكلما يقل تأثير هرمون الأدرينالين كلما هيقل ضغط الدم وهيزيد استرخاء الأوعية الدموية وتدفق الدم للقلب، وبكدا بيقل خطر الإصابة بالذبحة الصدرية.
  • أدوية خفض الكوليسترول بالدم علشان تقلل خطر الإصابة بتصلب الشرايين وانسداد الأوعية الدموية، وبكدا هيقل فرص الإصابة بالذبحة.
  • ادوية تقليل نسبة الكالسيوم بالعضلات واللي بتسبب تقليل ضربات القلب وبتساعد في استرخاء وتمدد الأوعية الدموية وبكدا بتزود من سهولة سريان الدم للقلب وتقلل فرص حدوث الذبحة.

 

علاج الذبحة الصدرية بالعمليات الجراحية:

  • توسيع الشرايين وتركيب الدعامات علشان يزيد تدفق الدم في الشرايين التاجية للقلب، وغالبًا النوع دا من العمليات بيكون علاج للذبحة الصدرية غير المستقرة، أو في علاج الذبحة الصدرية المستقرة في حالة أن المريض لم يتحسن بالأدوية.
  • جراحة استبدال شريان، وفي العملية دي بيتم استخدام جزء من شريان سليم في جسم المريض وتركيبه مكان الشريان التاجي اللي بيعاني من انسداد أو ضيق وبيمنع تدفق الدم للقلب.

كيفية التعايش مع إصابة الذبحة الصدرية

للتعايش مع الذبحة الصدرية لازم تغير من العادات الحياتية باللي يتناسب مع الحالة الصحية للمريض، فمثلًا:

  • تناول الخضراوات والفاكهة والمكسرات المغذية، والبعد عن الأكلات الدسمة والسريعة.
  • عدم تعاطي الكحول.
  • التوقف عن التدخين.
  • التخلص من السمنة ومحاولة خفض الوزن والوصول لوزن مثالي.
  • ممارسة الرياضة الغير مجهدة بالاتفاق مع الطبيب المعالج لنوع الرياضة اللي ممكن يمارسها المريض.
  • تقليل أي مجهود بدني ممكن ينتج عنه أي نوع من أنواع الذبحة الصدرية زي ممارسة الجنس، ولازم المريض يناقش الطبيب المعالج في الاحتياطات والارشادات الطبية اللازمة لمريض الذبحة الصدرية قبل بذل مجهود ممكن يضره.

الأسئلة الشائعة عن الذبحة الصدرية

هل الذبحة الصدرية تسبب الوفاة؟

الذبحة الصدرية قد تسبب الوفاة في حالة علاجها فورًا، ولازم يتم التعامل مع الذبحة الصدرية أنها حالة طارئة والمريض لازم يتوجه للمستشفى فورًا خصوصًا في حالة الذبحة غير المستقرة علشان يتجنب الإصابة بالنوبة القلبية اللي ممكن تسبب الموت.

ايه هي الاسعافات الاولية للذبحة الصدرية؟

  • لازم المريض يوقف أي نشاط بيعمله أول ما يحس بأي من أعراض الذبحة الصدرية.
  • أخذ وضعية الجلوس أو الاستلقاء بالطريقة المريحة للمريض.
  • تناول أدوية الذبحة الصدرية سريعة المفعول زي ادوية تحت اللسان والأسبرين حسب ارشادات الطبيب المعالج.
  • الاتصال بالطوارئ أو أقرب مستشفى لاتخاذ الاجراءات الطبية المناسبة للحالة.

المصادر

i

المصادر العربي

دوس عنا علشان توصل لكل المصادر العربي

لا يوجد مصادر عربي