أعراض جلطة القلب في 3دقائق

القلب هو العضو الي بتقدر تسمع نبضة من الاسبوع السادس داخل الرحم والى بيستمر في النبض الى اخر لحظه في حياتك, العضو الى بيتحكم في كهربة نفسه و بيشغل نفسه بنفسه على عكس الاعضاء الثانية الي مستنيه الاشارة من المخ والجهاز العصبي عشان تعرف تعمل ايه وتعمله امتى , وبقطع الاشارة دي تتوقف تماما عن ادارة عملها .

القلب هو المحرك او المضخة لنفسه ولكل الجسم بما فيهم المخ , مافيش سنتيمتر واحد في الجسم يقدر يكمل من غير طاقه او اوكسجين والقلب لوحده هو الي قادر يمدهم بالأساسيات دي .

 يا ترى لو توقف عمل القلب ل10 ثواني ايه الي ممكن يحصل وقبل ما نجاوب على السؤال ده ايه الي ممكن يوقف عضو بالقوة دي عن اداء وظيفته  وازاي نقدر نمنع ان ده يحصل وازاي نعرف ان ده حصل وازاي نتصرف لما ده يحصل , تقدر تعرف كل الاجابات دي واكتر في 3 دقائق من خلال المقال ده.

  1. ايه هي وظيفة القلب ويعني ايه جلطة في القلب:
  • القلب عبارة عن اربع غرف :أذين ايمن وايسر وبطين ايمن وايسر, وظيفة القلب الأساسية بتتنفذ عن طريق دورتين من خلال جريان الدم في الاربع غرف دي والأوعية الدموية الي في الجسم كله بشكل منتظم:
  1. الدورة الدموية صغرى:

الدم بيتجمع من كل الجسم عن طريق الأوردة الى ان يصل الى الأذين الايمن ومن الاذين الايمن ينتقل الى البطين الايمن ومن ثم ينتقل عن طريق الشريان الرئوي للرئة ,وهنا يتم التخلص من ثاني اوكسيد الكربون ويحمل الدم بالأكسجين ومن ثم يرجع الدم الى القلب مرة اخرى.

  1. الدورة الدموية كبرى:

يرجع الدم الى القلب مره اخرى ويدخل هذه المرة الى الاذين الايسر ومن ثم الى البطين الايسر ومن ثم عن طريق الشريان الأبهر يضخ الدم الى كافة انحاء الجسم .

 الدورة الصغرى والكبرى بيطلق عليهم اسم النبضة القلبية ( heart beat ) , والقلب بينبض في الانسان الطبيعي من 60 الى 100 نبضة في الدقيقة الواحدة.

-القلب بيؤدي وظيفته المعقدة  بشكل مستمر وبنفس القوة, ولأهمية القلب في جسم الانسان فهو محمي بشكل كويس بداخل القفص الصدري و بيتم تغذيته بالشرايين التاجية الي منتشرة على جدارة الخارجي.

-جلطة القلب عبارة عن انسداد في احد الشرايين التاجية coronary arteries)) التي تمد عضلة القلب نفسها بالطاقة والاكسجين , والقلب هو عضو موجود في منتصف الصدر بين الرئتين وبداخل القفص الصدري وهو المسؤول عن ضخ الدم من الرئة بعد أن يحمل بالأكسجين الى سائر أجزاء الجسم ليمدهم بالغذاء والاكسجين ويحمل مخلفات تلك الاجزاء ليتخلص منها الجسم بواسطة الاعضاء المعنية بذلك.

اصابه احد شرايين القلب التاجية بانسداد, يؤدي الى عدم وصول الغذاء والاكسجين لجزء من القلب الذي يتغذى بهذا الشريان والي بيعطل عمل القلب الأساسي والذي قد يؤدي الى تلف هذا الجزء من القلب ومن ثم توقف القلب عن العمل (سكته قلبيه) او حتى الموت إن لم يعالج في الوقت المناسب.

  1. نظرة سريعه على الجلطات :

الجلطات ممكن تصيب اي وريد او شريان في جسم الانسان ,وهي عبارة عن دم متخثر وسبب التخثر ده عباره عن تفاعل كيمائي بين الصفائح الدموية وبعض البروتينات (الفايبرين ) اتجمع في نقطه معينه على جدار الوعاء الدموي بسبب اصابه في جدار الوعاء الدموي ده ودي ردة فعل طبيعية لجسم الانسان لوقف النزيف , لكن اذا حصل خلل في العملية دي وكانت بشكل اكبر من الطبيعي ممكن تؤدي لسد هذا الوعاء الدموي ويحصل لنا اعراض الجلطة في المكان المصاب سواء في القلب او المخ او الرئة او اي جزء اخر , ممكن ايضا تنقسم الجلطة دي وتجري مع الدم خلال الاوعية الى ان تصل لوعاء دموي اصغر موجود في الجسم وتؤدي لحدوث اعراض الجلطة فيه ,مثال على ذلك : جلطات الرئة ( pulmonary embolism  ) الي بتكون عادتا بسبب جلطة تكونت في الاوردة العميقة في منطقة الرجل او الحوض ومن ثم تم تحريكها الى ان وصلت لوعاء دموي اصغر في الرئة و اغلقت مجرى الدم فيه , وفي انواع اخرى للجلطات مثل الجلطات الدهنية الي بتكون عبارة عن ترسب للدهون على جدار الوعاء الدموي ومع الوقت كانت السبب في غلق الوعاء دموي ده , وفي هذا المقال سنشرح انواع الجلطات واسباب تكون الجلطات دي وطرق الوقاية منها سواء جلطة القلب او اي جلطة في اي جزء اخر من الجسم.

  1. أعراض الاصابه بالجلطة القلبية :

-أعراض الاصابة بتختلف من شخص الى أخر أحيانا بتبقى حادة جدا او متوسطة او حتى غير ملحوظة.

-أعراض عامة (بعض الحالات تكون غير مصحوبه بأي اعراض) 

  1. دوخه و التعب .
  2. ضيق في التنفس وكحه .
  3. الشعور بالبرودة مع التعرق .
  4. شعور مشابه لحموضة المعدة او ارتجاع المريء .
  5. ألم حاد في منتصف الصدر بيسمع في الذراع الايسر والكتف والرقبة والفك والظهر بين عظمتي لوح الكتف 

_انواع ألم الصدر:

ألم الصدر المصاحب للجلطة القلبية يسمى الذبحة الصدرية (angina) وهو 3 انواع عامه:

  1.  الذبحة الصدرية المستقرة (Stable Angina ):

هي عبارة عن ألم بيجي في منتصف الصدر و بيسمع في الذراع الايسر والرقبة والفك , بيظهر مع المجهود زي طلوع السلم او الجري او التوتر , بتكون فتره قليلة 5 دقائق , و بتختفي مع الادوية او الراحة وبتكون بسبب ان الشريان الي بيغذي القلب ضيق ومع زيادة المجهود بيعلى احتياج القلب للدم اكثر وبسبب صغر حجم الشريان الدم ما بيوصلش بالكمية المطلوبة للقلب فيظهر ألم الصدر.

  1. الذبحة الصدرية غير المستقرة (Unstable Angina) :

نفس اعراض الذبحة المستقرة لكن أقوى و تدوم لفتره اطول, الراحة او الادوية غير فعاله في الحالة دي ,الالم بييجي فجأة أثناء الراحة او اثناء المجهود الخفيف.

تكون بسبب تحرك تجمع دموي او تجمع دهني في الشريان الى ان يصل لشريان القلب ويغلقه بشكل كامل او جزئي بشكل مفاجئ.

الذبحة الصدرية الغير مستقرة تعتبر حالة طوارئ و يجب زيارة الطبيب في الحال وقد تؤدي لتوقف كلي للقب .

  1.  الذبحة الصدرية المتغيرة (Angina Inversa):

قريبة من أعراض النوعين السابقين و تختلف انها بسبب تشنج في جدار الشريان (spasm) بيؤدي لانغلاقه بشكل كلي او جزئي بتحصل في وقت الراحة واثناء النوم وخلال الساعات الأخيرة من الليل , او بسبب التعرض لجو بارد .

 والادوية الي بتسطير على التشنج بتكون فعاله معها .

-هل تختلف الأعراض عند الرجال عن النساء ؟

من الممكن ان تختلف الاعراض عند النساء قليلا عن الرجال , فالألم الحاد في الصدر المفاجئ عند الرجال قد يتمثل في  الشعور بالتعب والضيق الغير معتاد من مجهود خفيف زي ترتيب الغرفة عند النساء , والشعور بضيق في التنفس عند النوم على الظهر و يتحسن عند الجلوس , او الشعور بالبرد و الرطوبة بدون سبب .

  1. أسباب التعرض للجلطة القلبية :

حرمان القلب من الدم المتدفق في مرضى الجلطة القلبية ممكن يحصل ب 4 اشكال :

  1. حويصلات كولسترول بتتراكم على جدار الشرايين التاجية فتؤدي مع الوقت لانسداد الشريان ده بشكل كلي او جزئي , ودي تعتبر من اكثر الاسباب انتشارا للنوبة القلبية .
  2. خلال المجهود العالي وتدفق الدم بشكل سريع, ممكن واحده من الحويصلات المتراكمة على جدار الشريان تنفجر وتطلع محتوياتها في الدم , وفي مكان الانفجار ده يحصل تجلط دموي ولو هو كبير كفاية يسد الشريان بشكل كامل ويحصل نوبة قلبية شديدة .
  3. يحصل تشنج لعضلات الشريان ده , فتؤدي لانقطاع الدم عن جزء من القلب زي في حالات تعاطي الكوكايين .
  4. جلطة دموية او دهنيه تكونت في حته تانية في الجسم.

ومثال على ذلك الجلطات التي بتتكون في الأوردة العميقة للرجل او الحوض (Deep Vein Thrombosis)  بتحصل للمرضى بعد العمليات الجراحية او المرضى في العناية المركزة وفي السرير لفتره طويله بدون حركة , ثم فجاه يتم تحريكهم , فيتحرك جزء من الجلطة دي مع الدم المتدفق فتوصل للقلب او الرئة او الدماغ ويسبب مشاكل كثيرة في الجزء ده .

                         * BONUS 1 *

يمكن تجنب حدوث ال (DVT) بالتمارين المباشرة بعد العمليات الجراحية او خلال فترة الحجز في العناية المركزة من قبل التمريض واخصائي العلاج الطبيعي .

  • محفزات حدوث الجلطة القلبية:
  • العمر الكبير من 45 للرجال و55 للنساء.
  • التدخين و التدخين السلبي.
  • السمنة وزيادة نسبة الكوليسترول في الدم .
  • الضغط العصبي  و التوتر لفترات طويلة .
  • ارتفاع ضغط الدم.
  • مرض السكري .
  • عدم ممارسة الرياضة بشكل منتظم.
  • زيادة نسبة الLDL  عن نسبة ال LDH .
  • تعاطي الكوكايين أو الأمفيتامينات .
  • عوامل وراثية ووجود تاريخ للمرض في العائلة.
  • الأمراض المناعية مثل: التهاب المفاصل الروماتويدي او الذئبة الحمراء .
  • امراض مثل (preeclampsia) : وهي حالة طوارئ تكون بارتفاع ضغط الدم بشكل مفاجئ مع حرارة عالية خلال الحمل , او(Metabolic syndrome) : و تتألف من ثلاثي ارتفاع ضغط الدم والسمنة المرضية وارتفاع السكر في الدم.

BONUS 2 * *

  • (LDL low density lipoprotein) 

الكولسترول السيء, ارتفاعه يؤدي لزيادة نسبة التعرض لأمراض القلب.

  • (HDL high density lipoprotein) 

الكولسترول الجيد ارتفاعه يؤدي لامتصاص الكولسترول السيء من الجسم ,والذهاب به الى الكبد للتخلص منه ويقلل احتماليات الإصابة بأمراض القلب .

  1. مين اكثر عرضه للاصابه بالجلطه القلبية :

الأعمار الاكبر أكثر عرضه للإصابة بأمراض القلب عامتا , باستثناء الأمراض الوراثية او الموجودة منذ الولادة في القلب.

اصابة الرجال بالجلطات نسبته أكبر في الأعمار الأصغر بالمقارنة بالنساء, وحسب موقع (Harvard Health Publishing.com) في مقال اتنشر سنة 2016 في المتوسط ظهور أول أعراض جلطة القلب عند الرجال بيكون في عمر 65 وعند النساء المتوسط في عمر 72, سبب الفرق مش واضح تماما ولكن يعتقد انه بسبب تغير العوامل الخارجية زي التدخين و الضغط العصبي , واختلاف الهرمونات مثل: الاستروجين ,الي بيلعب دور مهم في صحة القلب والاوعية الدموية عند النساء , و بعد سن اليأس  تتساوى احتماليات الإصابة بأمراض القلب بين النساء والرجال .

مع اختلاف عمر الإصابة بين النساء والرجال نسبة الوفاة تقريبا متساوية بين الجنسين في أمراض القلب وتحديدا السكتة القلبية نتيجة الجلطة القلبية في الولايات المتحدة كل سنه.

نسبة تعرض الاطفال للوفاة بسبب الامراض القلبية قليلة جدا بالمقارنة مع نسبة الوفاة بسبب تلك الامراض عند البالغين , ويرجع ذلك لطبيعة امراض القلب الي من الممكن علاجها في حديثي الولادة والأطفال الصغار بشكل جيد.

  1. مضاعفات الجلطة القلبية:
  • اضطراب ضربات القلب (  arrhythmias) : عدم انتظام تخطيط القلب الكهربائي هو أحد مضاعفات الجلطة القلبية بسبب عدم عمل جزء من القلب الذي توقف جريان الدم إليه.
  • الفشل القلبي (heart failure ) : وهو فشل القلب في أن يؤدي عمله المطلوب منه بسبب عدم قدرة باقي القلب السليم على تلبية احتياجات الجسم ,وقد تكون حالة مؤقته او دائمه وتعتمد على الجزء المصاب في القلب ومدى تأثير الإصابة وسرعة علاجها.
  • سكتة قلبيه مفاجئة (sudden heart arrest): توقف القلب عن العمل تماما يكون بسبب اضطراب ضربات القلب الناتجة عن عدم انتظام التخطيط الكهربائي للقلب , والي قد يكون مميت ان لم يكن هناك تدخل سريع لانعاش القلب.
  1. متى يجب التوجة للطوارئ :

أغلب الناس تجد صعوبة في الذهاب للطوارئ خوفا من تضيع الوقت او حتى لأسباب ماديه, بس إحنا (اعراض .كوم)  بنقولك تذكر دايما حياتك (أهم) من اي خسائر تانية .

 لو عندك أحد العوامل زي ارتفاع ضغط الدم او مرض السكري او السمنة او اتعرضت لضغط وتوتر عصبي او مرض جلطة القلب  منتشر في العائلة و حسيت بأعراض السكتة القلبية لازم تتوجه في الحال للطوارئ .

-يجب التوجه للطوارئ عند وجود هذه الاعراض بالترتيب التالي:

  • شعور في منتصف الصدر بضغط او ألم او كأن القلب بيتعصر, ومستمر لأكثر من دقيقه او بيروح و ييجي .
  • يبدأ يسمع للذراع الايسر او حتى الايمن في بعض الحالات و بيطلع للكتف والرقبة والفك ويوصل للظهر.
  • صعوبة في التنفس او ضيق خفيف .
  • أي او كل الاعراض السابقة مع قلق وتوتر وبرودة وتعرق غير مبرر و وجع في الجزء العلوي للبطن .
  • جلطة القلب الغير مصاحبة لأي اعراض بتكون نسب النجاة فيها قليلة جدا نظرا لتأخر التشخيص و تأخر التدخل  المطلوب للعلاج , فالفحص الطبي الشامل كل فتره مهم في الحالات الي عندها عوامل تساعد على تكون مثل هذه الجلطات .

-أتصرف ازاي لو لقيت حد عنده نوبة قلبية؟

أول حاجه الاتصال بالطوارئ بشكل سريع ووصف لهم وضع المريض واتباع التعليمات الي ها يرشدوك عليها على رقم (123) بداخل مصر , تاني حاجه اذا المريض فقد الوعي يجب التأكد من نبض القلب والتنفس اذا مافيش علامه على ان الشخص بيتنفس اتأكد انه مش بالع لسانه وده ممكن حله بأسهل طريقه انك تخلي المريض ينام على جنبه بدلا من النوم على ظهره ولو الحالة كانت بتاكل قبل النوبه اتأكد ان ما فيش حاجه في فم المريض او اي بقايا طعام ممكن تكون ساده مجرى التنفس , لو النبض ايضا مش موجود لازم تقوم بالإنعاش القلبي الرئوي (CPR) وده عبارة عن 30 ضغطه على صدر المريض بعدهم مرتين تنفس صناعي عن طريق الفم للفم او عن طريق الفم للأنف , في طريقه اخرى ل CPR)) بتكون بالضغط على عظمة الصدر فقط من 100 ل 120 مره في الدقيقة الى ان يصل الاسعاف , وطبعا لازم تكون واخد دورة تدريبية في الاسعافات الأولية كي لا تؤذي المريض بدل من مساعدته.

  1. أمراض اخرى ممكن تسبب أعراض مشابهة :
  1. Pulmonary embolism: الانسداد الرئوي يحدث عند انسداد شريان رئيسي في الرئة بجلطة دموية.
  2.  Lung infections: بعض أنواع العدوى التي تصيب الجهاز التنفسي من الممكن ان تسبب ألم في الصدر مشابه للألم المصاحب للجلطة القلبية.
  3. Hypertrophic cardiomyopathy: نوع من امراض القلب يحصل فيها تضخم لحجم خلايا جدار القلب فيكبر القلب بشكل ملحوظ ممكن تحصل لأي جدار في أي جزء من القلب ويعطل جريان الدم بشكل طبيعي ويزيد من الجهد المبذول من القلب وممكن يوصل للسكتة القلبية.
  4. Pericarditis: القلب مغطى بغشائين ما بينهم سائل وظيفتهم هي حماية القلب وتثبيته في مكانه, التهاب الاغشية دي وضغطها على القلب ممكن يعمل أعراض زي أعراض السكتة القلبية و يساء تشخيصها كمرض من القلب نفسه مش من الاغشية المحيطة.
  5. بعض الأمراض المتعلقة بالجهاز الهضمي او التنفسي ممكن تعمل أعراض مشابهه للذبحة الصدرية بس بشكل اقل حده ومش بنفس الأعراض بالضبط  مثل : التهاب في الغشاء المحيط بالرئة ,التهاب في عظم القفص الصدري , ارتجاع المريء , القولون العصبي (وده بسبب ضغط الغازات على الحجاب الحاجز ) , شد او تمزق في عضلات الصدر, مرض الهربس , واي أمراض متعلقة بالقلب مثل : امراض صمامات القلب او الالتهابات .

لكن يجب عدم اهمال احتمالية ان تكون الاعراض بسبب الذبحة الصدرية وان يتم معاملة المريض على هذا الاساس الى ان يثبت عكس ذلك .

  • إساءة تشخيص الجلطة القلبية بمرض اخر يعد خطأ فادح قد يؤدي الى الموت ,علشان كدا (أعراض .كوم)  بتقولك لازم الذهاب لطبيب ثقه عند الشعور بأحد هذه الأعراض التي قد تكون بسبب مرض في القلب والأوعية الدموية . 

  1. علاج جلطة القلب:
  • طبيا:

بعد المرور بأعراض المرض والتوجه للمستشفى بيتم فحص المريض بشكل دقيق لتحديد سبب المشكلة وطريقة العلاج المقترحة حسب كل حالة ,مدى سوء تأثير الجلطة القلبية على وظائف القلب الأساسية يعتمد على مكان الجلطة و السرعة الي تم فيها علاج الجلطة دي وكل ما كان اسرع هايكون افضل فالمريض الي تم علاجه بعد اعراض الجلطة بساعتين تلاته اكيد فرصه في النجاة و الاثار الجانبية المترتبة على الجلطة ها تكون اقل من فرصة الي تم علاجه بعد 6 ساعات او اكثر , والعلاج  بيكون عن طريق الأدوية او الجراحة او الاثنين .

  • الأدوية:
  1.  Aspirin: الأسبرين يقلل من تجلط الدم وممكن المسعف يوصفه لمريض الطوارئ كحل سريع علشان يسمح بمرور الدم من الشريان الضيق , وبيتم وصفه كدواء مستمر لبعض الحالات .
  2. : Thrombolytics الأدوية المذيبة للجلطات, تساعد على اذابة الجلطة المتكونة في الشريان و سرعة استخدمها يعلي نسبة النجاة للجزء المحروم من الدم في القلب.
  3. Antiplatelet agent: دكتور الطوارئ بيستعمل النوع ده من الأدوية الي بيساعد على منع تكون جلطات جديده ويمنع الجلطة المتكونة انها تكبر اكتر.
  4. Nitroglycerin : النوع ده من الأدوية بيساعد في تقليل وجع ال (angina) و يحسن جريان الدم عن طريق إرخاء عضلات الشريان فيتسع حجمه ويساعد على مرور الدم بشكل أحسن.
  5. Beta blockers : المجموعة دي من الأدوية بترخي عضلة القلب وتقلل ضغط الدم وتقلل من سرعة النبض, فتخفف الحمل من على القلب وتحميه من الضرر ومن التعرض لسكتات قلبيه في المستقبل.
  6. Pain relievers: المسكات زي المورفين (morphine) ممكن تستعمل لتقليل الألم عن المريض.
  • الجراحة:
  • Coronary angioplasty and stenting :

القسطرة ,في العملية دي بيتم ادخال انبوب طويل عن طريق الفخذ او الرسغ للشريان غاية ما يوصل عند مكان الانسداد في القلب , الانبوب ده مزود ببالون وشبكة صغيره , بيتم نفخ البالون لفتح الشريان المغلق وتركيب الشبكة الداعمة للشريان , وبعدها يتم سحب الانبوب والبالون وتبقى الشبكة تدعم الشريان ليبقى مفتوح ويمر خلاله الدم بشكل طبيعي , وعلى حسب حالة المريض يمكن وصف بعض الأدوية للاستمرار عليها بعد العملية .

  • Angioplasty, Laser : زي طريقة القسطرة مع اختلاف ان الأنبوب بيكون اخره ليزر بيعمل على تفتيت الجلطة المتكونة بدل من البالون , وفي أنواع تانية كثيره من القسطرة بتدور حول نفس الفكرة وهدفها تفتيت الجلطة المتكونة.

  • Coronary artery bypass surgery)) جراحة الشريان التاجي :

في النوع ده من العمليات الي بتاخد من 3 الى 6 ساعات بيكون في تدخل جراحي أعمق شوية, بتتم عن طريق فتحه في الصدر مش زي عملية القسطرة عن طريق انبوب وفتحة صغيره فقط , في الجراحات دي بيتم فتح الصدر عن طريق قص عظمة القفص الصدري ومن ثم قص جميع الاوعية الدموية المتصلة بالقلب وتوصيلها بجهاز -المجازة القلبية الرئوية -(cardiopulmonary bypass machine) وهو جهاز يقوم بدور القلب في ضخ الدم للأنحاء الجسم اثناء العملية الجراحية , وبيتم ايقاف انقباضات القلب بواسطة الأدوية ومن ثم بيتم اخذ قطعه من وريد او شريان من مكان تاني في الجسم واستخدامه لعمل وصلة جديدة توصل الدم من قبل مكان الجلطة لبعد مكان الجلطة , ومن الممكن عمل أكثر من وصلة على حسب عدد الشرايين المتأثرة او المسدودة بالجلطات في القلب.

في طرق تانية يمكن استخدامها في العمليات دي زي:

– (beating-heart surgery): بيتم في تثبت الجزء الي الجراح بيشتغل عليه بدون اعطاء الادوية الي بتوقف عمل القلب , بس الاجراء ده مش متاح لأي حد.

– Minimally invasive surgery)): وبتتم عن طريق فتحات متعددة في الصدر والجراح بيستعين ب اجهزة متطورة علشان يقدر يتابع العملية بشكل دقيق  من خلال الفتحات الصغيرة.

وبعد انتهاء الوصلات الجديدة بيتم استعادة الدورة الدموية الطبيعية عن طريق القلب بعد انتهاء مفعول الادوية واغلاق الصدر بالخيوط الطبية.

  • Heart Transplant : عملية زرع القلب , دي بتستخدم كخيار اخير لما يكون القلب تعرض لضرر شديد وغير قابل للعلاج فبيتم زرع قلب جديد من متبرع اخر .

BONUS**

التأهيل بعد عمليات القلب بيكون على اربع أسس : الأدوية , تغيير نمط الحياة القديم , دعم المريض نفسيا , والرجوع بالتدريج للأنشطة اليومية .

  • طبيعيا:

مافيش علاج غير طبي بعد حدوث جلطة القلب , لكن في بعض النقط الي ممكن نمشي عليها كوقاية من حدوث الجلطة او تكرار حدوثها مره اخرى:

  • الرياضة: 

الرياضة ها تحسن من أداء القلب وجريان الدورة الدموية 30 دقيقه مشي 5 ايام في الاسبوع ها تمنع من تكرر الجلطات القلبية.

  • النظام الغذائي المتوازن:

الأكل الصحي البعيد عن الوجبات السريعة العالية في الكولسترول الضار و التحكم في الوزن الزائد ها يقلل من فرص انسداد الشرايين و تكرر الجلطات القلبية.

  • تجنب ارتفاع ضغط الدم :

التحكم في التوتر والضغط العصبي ومنع التدخين من الحجات الي ها تساعد على خفض ضغط الدم, واستشارة الطبيب اذا كان في ارتفاع لضغط الدم بشكل مستمر لوصف الأدوية الازمة .

  • التحكم في السكري:

إن كنت من أصحاب مرض السكري فالالتزام بالأدوية في مواعيدها والتحكم في النظام الغذائي مهم جدا للوقاية من اي مضاعفات ممكن تحصل للقلب احنا في غنى عنها.

  • مراجعة الطبيب بشكل منتظم:

يستحسن كل فتره تراجع الطبيب لعمل فحص شامل سواء بعد العملية او حتى لتأكد من ضغط الدم ومستوى السكر والكولسترول وفحص عام للقلب عند الحاجه .

  1.  (8) أساطيرحول الجلطة القلبية :

  •  لو جالك جلطة لازم ماتعملش اي مجهود طول حياتك :

من المفاهيم الخاطئة المنتشرة عن أمراض القلب انه يجب ان يتم تجنب أي نوع من انواع الرياضة  او اي مجهود مثل طلوع السلم او المشي لفترة طويلة , وده طبعا خاطئ وبالعكس ممكن يسبب مضاعفات .

الصح هو ممارسة الرياضة والنشاطات اليومية بشكل طبيعي بعد استشارة الطبيب ومعرفة نوع الرياضة والمدة المناسبة للممارستها بدون اي عوائق.

  • لو بتاخد ادوية خفض الكوليسترول تقدر تاكل اي حاجه :

الكوليسترول له مصدرين الاول بيتم إفرازه من الكبد والثاني من الأكل , و الكبد بيتخلص من الكوليسترول الضار الزائد عن احتياج الجسم , لو بتاخد ادوية لخفض مستوى الكوليسترول مثل (statin) فانت تقدر تاكل اي حاجه فيها دهون مشبعة وكوليسترول عالي والدواء ها يتخلص منها , وده طبعا أكثر المفاهيم الخاطئة الي تؤدي لمشاكل احنا في غنى عنها ,حتى لو بتاخد ال (statin) بشكل منتظم انت محتاج تقلل نسبة الكوليسترول والدهون المشبعة الي في أكلك لان الدواء لوحده غير قادر انه يقلل الكميات دي من الدهون ومن الممكن ان ترتفع نسبة الكوليسترول اكثر مسببه مشاكل أخطر في القلب والأوعية الدموية.

  •  كل م اتكبر في السن ضغط الدم بيرتفع وده طبيعي :

من المفاهيم المنتشرة ان كل ما يتقدم الشخص في السن ضغط الدم بيرتفع وده شيء طبيعي وما فيش داعي للقلق , وده صحيح نسبيا لان مع التقدم في السن الاوعية الدموية بتفقد مرونتها وده بيدفع القلب انه يشتغل بشكل أقوى عشان يدفع الدم في الاوعية دي وده بيزيد من ضغط الدم, و لكن ده بيساعد على ترسب الدهون على جدار الاوعية الدموية و يؤدي لتهتك الجدار ده بسهوله وبذلك ارتفاع نسبة حدوث أمراض القلب بشكل عام , ولذلك يجب الانتباه لضغط الدم مع التقدم في السن ومحاولة تجنب ارتفاعه سواء بالعادات الصحية اليومية او عن طريقة الأدوية في الحالات المتقدمة.

  •  ممكن تقلل احتمال حدوث امراض القلب بالفيتامينات :

انك تاخد فيتامينات زي الفيتامينات المضادة للأكسدة: E,C  ده ها يساعد على تقليل نسبة حدوث أمراض القلب و ده مش صحيح , الابحاث الطبية و الجمعية الأمريكية للقلب  قالت ان ما فيش اي دليل ملموس على تحسن نسبة أمراض القلب او تقليل فرصة الإصابة بها مع استخدام الفيتامينات الخارجية , وبشكل غريب يرى الباحثين ان تناول الفيتامينات بشكل عام من مصادر طبيعية في الأكل ده مفيد اكتر للجسم من تناول الفيتامينات دي على شكل ادوية مصنعه , لذا يجب التأكد من تنوع مصادر أكلك الطبيعية للحصول على أقصى استفادة من جميع أنواع الفيتامينات.

  1. مرض السكري مش ها يسبب امراض في القلب والاوعية الدموية لو بيتم تناول الأدوية بشكل منتظم:

ادوية التحكم في السكري الي  تساعد في تقليل نسبة السكر الموجود في الدم ,و تحافظ على النسبة الطبيعية فيه ليها دور مهم في الحفاظ على الاوعية الدموية الصغيرة من انها يحصلها اي مشاكل وبتقي من امراض كثيرة مثل : امراض الكلى  و فقدان الرؤية و امراض الاعصاب الطرفية.

وعلى الرغم من اهمية التحكم في نسبة السكر في الدم للأوعية الدموية الصغيرة يرى الدكتور آلان مالابانان  (Alan Malabanan) أخصائي داء السكري في مستشفى بريغهام النسائي التابع لجامعة هارفارد, ان التحكم في مستوى الكوليسترول ومستوى ضغط الدم مفيد اكتر للأوعية الدموية الاكبر حجما و الملتهبة  مقارنتا بالتحكم في مستوى السكر في الدم.

  •  لو بتدخن بقالك سنة مش ها تقدر تقلل نسبة حدوث أمراض القلب بالتوقف عن التدخين:

وده مش صحيح تماما , توقفك عن التدخين له منافع و بيقلل نسبة حدوث امراض القلب مهما كانت المدة الي كنت بتدخن فيها او عدد المرات الي بتدخن فيها يوميا, توقفك عن التدخين يقلل نسبة حدوث أمراض القلب ب 50%  بعد سنة واحده فقط و بنسبة 100% بعد 10 سنين , ممكن تستعمل أحد وسائل المساعدة على إيقاف التدخين مثل : لاصقات النيكوتين او الادوية المساعدة في التخلص من التدخين .

  • لو تعرضت لجلطة قلبية لازم تقطع تناول الدهون تماما:

صحيح انه يجب تقليل تناول الأطعمة الغنية بالدهون بالكوليسترول خاصه لمرضى القلب و لكن الدهون الغير مشبعة المفيدة والاوميجا 3 الموجودة في بعض الاطعمة زي السمك و زيت الزيتون و المكسرات مرتين اسبوعيا تساعد على تقليل حدوث امراض القلب  و تفيد الجسم بشكل عام .

  • جراحات القلب وعمليات تركيب الدعامة ها تصلح قلبك :

بعد حدوث أعراض الجلطة القلبية وتشخيصها وعلاجها عن طريق أحد عمليات القلب كدا قلبك اتصلح و مافيش خطر عليه , و ده مش صحيح لأن لو سبب جلطة القلب مثلا الضغط العالي او تصلب للشرايين و ده لم يتم علاجه بواسطة الجراحة و ممكن الجلطة تتكون في مكان تاني بسهوله , يجب التأكد من حل المشكلة الاساسية في حدوث الجلطة وعدم الاكتفاء بالجراحة فقط  وإلا من الممكن تكرر الجلطات مره اخرى وبشكل اكثر شدة.

  1. خلايا القلب المتضررة بعد الجلطة القلبية والخلايا الجذعية :

الخلايا الجذعية الوسيطة (Mesenchymal stem cells) هي خلايا تستطيع ان تتمايز وتتحول الى خلايا اخرى مثل: الخلايا العضلية القلبية (  cardiomyocytes) او الى الخلايا البطانية للوعاء الدموي (vascular endothelial cells) في بحث منشور سنة 2006

 في (Nature Medicine . com ) يوضح استخدام طبقة واحدة من الخلايا الجذعية الوسيطة في قلب فأر مصاب باحتشاء عضلة القلب (أي موت لجزء من خلايا القلب بعد التعرض لجلطة قامت بإيقاف جريان الدم للقلب و أدت لموت هذه الخلايا في هذا الجزء) , تم اخذ عينة الخلايا الجذعية من نسيج دهني وبعد 4 اسابيع من ربط الشريان التاجي للفأر تم نقل هذه الخلايا الجذعية ذات الطبقة الواحدة الى الجزء المتضرر من عضلة القلب , وبعد ذلك بدأت طبقة الخلايا المنقولة بالنمو تدريجيا لتكون طبقه سميكة تحتوي على أوعية دموية مشكلة حديثا و خلايا غير متمايزة وعدد قليل من الخلايا القلبية , وذلك ساعد في تحسين وظائف القلب عند الفأران المتأثرة بالاحتشاء القلبي , علاج الاحتشاء القلبي باستخدام الخلايا الجذعية قد يكون طريقة علاج جديدة لتجديد الخلايا القلبية المصابة , العلاج بالخلايا الجذعية يعتبر ثورة جديدة في عالم الطب بشكل كبير ويلاحظ هذا بسبب كثرة الابحاث المقامة باستخدامه في كافة انواع الامراض والاصابات .

-لمراجعة البحث يرجى الاطلاع على المصادر.

  1. المصادر: