الأسنان هي أول حاجة بتبان لما بنضحك اونفرح وبتدي منظر جميل للإنسان ده غير وظايفها المهمة من قطع الطعام وتمزيقه ،والمساعدة على النطق وبالذات الاسنان الامامية ،وكمان في وسيلة للدفاع غن النفس(عند الحيوانات)،ولكن بما أن لكل شئ تمن وكل حاجة ليها ضريبة ،فكانت  ضريبة ظهور الأسنان هي الألم والمعاناة اللي بيتحملها الأطفال وأهلاليهم خلال مرحلة التسنين.

خلونا نعرف مع بعض ايه هو التسنين؟

التسنين هي مرحلة نمو وظهور الأسنان اللبنية (أسنان الحليب)عند الأطفال ،وهي مبتظهرش مرة واحدة  ،بتظهر على مراحل متتالية.

وهي بتدل على النمو الطبيعي للاطفال،واكتمال نسبة الكالسيوم عندهم.

امتى بيحصل التسنين؟u

التسنين بيحصل عادة عند الأطفال من بين(٦شهورإلى سنتين)

اايه هي أنواع الأسنان اللي بتتكون عند الإنسان ؟

في ٣ أنواع من الأسنان بيتكونوا عند الإنسان  وفي مراحل عمرية مختلفة تعالوا نتعرف عليهم ونعرف وقت نموهم وعدددهم بالتفصيل

أنواع الأسمان هي:

الأسنان اللبنية

-الأسنان المختلطة

-الأسنان الدائمة

الاسنلن الللبنية

وهي الأسنان الأولى اللي بتظهر للأطفال وبيتقال عليها بردو أسنان الحليب،ووظيفة الاسنان اللبنية أنها بتحفظ مكان للأسنان الدايمة  ودي اللي هتبقى مكانها بعدين .الاسنان اللبنية بتبدء في النمو من الشهر الأول في الحمل وبتستمر لحد بعد الولادة،وعددهم بيكون عشرين سنة (عشر أسنان في كل فك)،وهي ليها دور مهم  مش زي ما أغلب الناس معتقدة أنها مجرد أسنان بتنمو عشان تقع بعدين .

ووظيفة الأسنان اللبنية هي :

١-بتحفظ مكان للأسنان الدايمة اللي هتنمو بعدها

-بتأمن عملية المضغ عند الأطفال

-بتحافظ على البعد العمودي للوجه اللي هو بيتمثل في المسافة بين كل فك والتاني

-بتحافظ على المسافات  بين الأسنان الدائمة

– بتوجه الأسنان الدايمة للنمو الطلبيعي

مراحل نمو الاسنان اللبنية عند الأطفال:

يبدء نمو الأسنان اللبنية بظهور القواطع الوسطى السفلية وهي تعتبر أول الأسنان اللي بتطلع في للفم وبتظهر من سن من ست ل سبع شهور،وبعدها بيظهر القواطع الوسطى  العلوية من الشهر التامن لحد ما يتم الطفل سنة ،بعدين بتظهر القواطع الجانبية العلوية وبيبدء ظهورها من الشهر التاسع للشهر التالت عشر (١٣)، وبعدين بيظهر الضرسين الأمامين العلويين  من سن ١٣ إلى ١٩ شهر، وبعدهم بيظهر الضرسين الأماميين السفليين من سن ١٤ ل ١٨؟شهر ،وبيجي الدور بعدهم على الأنياب العلوية والسفلية في الظهور وده بيكون من سن سنة ونص ،وبيكون ترتيب آخر حاجة في الظهور  من نصيب الضرسين الخلفيين العلويين في عمر سنتين ،والضرسين الخلفيين السفليين بتطهر بعدها بشهور قليلة وبيكتمل نمو الأسنان الللبنية عند الأطفال من سن سنتين ونص إلى ٣ سنين. 

لمعرفة مراحل نمو الأسنلن عند الأطفال اكتر شوفوا الشكل التاللي :

الاسنان المختلطة

وهي فترة تبديل الأسنان عند الأطفال  وببتتسمى بردو بمرحلة الإطباق وبتكون في الفترة من سن ٦-١٢ سنة وبتبدء من ظهور اأول الاسنان الدائمة إلى سقوط آخر سنة لبنية واستبدالها بسنة دائمة .،والفترة دي اتقسمت لمرحلتين:

١-مرحلة تبديل القواطع العلوية والقواطع السفلية ،والمرحلة دي بتكون في العمر من ٦ إلى ٨ سنين .

٢- تاني مرحلة هي مرحلة تبديل الأنياب والضروس وباتكون من سن ١٠- ١٣ سنة ،والمرحلة دي مهمة جدا لعمل التقويم ومعالجة مشاكل إطباق السنان ؛لان  إطباق السنان بتظهر في المرحلة دي.

 

-الأسنان الدائمة 

بتبدء مرحلة الأسنان الدائمة مع سقوط آخر سنة لبنية واستبدالها بسنة آخرى دائمة ،وبتكون المرحلة دي من سن ١٢ إلى ١٣ سنة 

عدد الأسنان اللبنية في الإنسان البالغ هي ٣٢ سنة في فمه بمعدل ١٦سنة في كل فك ،و٨ أسنان في كل نص فك ، وكل فك بيتكون من :

-٤ قواطع مركزية

-٤ قواطع جانبية

-٤ أنياب 

-٤ضواحك أولية

٤ضواحك ثانوية

-٤ ضروس أولية

-٤ ضروس ثانوية 

-٤ ضروس عقل 

 وبتستمر مرحلة الأسنان الدائمة  لحد نمو ضرس العقل (الضرس الثالث) اوببظهر في عمر من ١٧-٢٠سنة ، وظهوره بيكون مصاحب بمشاكل  في إطباق السنان .

وممكن التعرف على األأسناء الدائمة ووقت ظهورها من الشكل التالي:

اعراض التسنين 

 مرحلة التسنين تعتبر المرحلة الأصعب في حياة الأطفال وهي  بتمر بهدوء عند بعض اللأطفال ،ولكن من الطبيعي جدا في هالمرحلة دي   ظهور ااعراض مختلفة اللي بتزعج الطفل وتؤلمه وبتسببب في عدم راحته وقلق والديه وأرقهم ، والسبب في ظهور أعراض التسنين هو الجهاز العصبي اللي بيحاول يخفف اعن الطفل، والطب اكتشف حديثا أن كل سن بياخد منحنى معين في الألم ،فمش كل سن بيخرج بيضعف الجسم ويؤلمه ولكن أسنان معينة هي اللي بتتتعب الجسم زي الناب والقواطع والضروس وغيرها،   تعالوا نتعرف مع بعض على أبرز أعراض التسنين واللي منها :

  :١-عض ابأصابع ووضعها في الفم بتستمرار 

وهي تعتبر أول علامات التسنين وممكن الطفل يحط أي حاجة في فمه لتقليل الألم 

٢-احمرار اللثة وتورمها 

٣-عدم الراحة

٣-كثرة البكاء

٤-التهاب في الحلق 

٥-التهاب الحنجرة 

٦-الرشح مع ظهور اعراض الأنفلونزا

٧-ارتفاع درجة الحرارة

ويجب على الأم قياس درجة الحراة باستمرار ؛حتى لا يحدث هلوسات تسبب إصابة الطفل بحالة إغماء 

٨-الإسهال

ويجب على الأم الانتباه الجيد في  تلك المرحلة عشان لايصاب الطفل بالجفاف 

٩-أرق الطفل

١٠-الإصابة بالحمى احيانا

١١-العصبية

١٢-فقدان الشهية 

١٣-الرغبة في وضع الأشياء في الفم وعضها

١٤-شد الأذنين والتهابها

١٥-القئ

أعراض جانبية للتسنين عند الأطفال

من أهم الاعراض الجانبية للتسنين عند الأطفال هو طهور طفح جلدي أخمر على دقن الطفل وشفته السفلى ؛بسبب نزول اللعاب من فمه وابيتم معالجته عن طريق :مسح فم الطفل كل فترة ووضع كريم واق  كل فترة وخاصة فترة النوم .

اعرض غير مرتبطة بالتسنسن 

في بعض الأعراض بتظهر على الاطفال يعتقد الامهات والأباء أنها بسبب التسنين ؛لكن هي ممكن يكون ملهاش علاقة بالتسنين ومن الأعراض دي ::الإسهال والحمى و االرشح  ظهور الأعراض دي لا يعتبر علامة على حدوث التسنين اذا اختفت في خلال ٢٤ ساعة 

والسبب في ظهور هذه الأعراض أن الأطفال عمتا بيميلوا أنهم  يحطوا اأي حاجة تقابلهم في فمهم وده اللي بيسببلهم الحمى والإسهال و الرشح نتيجة  الفيروسات والجراثيم اللي بيتعرضولها من وضع الحاجات الملوثة في فمهم .

امتى تقلق الأم وتحتاج لاستشارة طبيب؟

الحمى من الأعراض المصاحبة للتسنين زي ما قولنا فوق وطبيعي أن درجة حرارة الطفل توصل ل ٣٨درجة سيليزية لكن تبتدي تقلق الأم في حالة أن درجة حرارة الطفل وصلت لأعلى من ٣٨ درجة سيليزية (١٠١درجة فهرنهايايت)  وظهور أعراض تانية معاها زي :الإسهال أو الترجيع اأو فقدان الشهية أو الكسل والنوم الكتير أو الكحة.

ايه هي الحمى ؟

الحمى هي ارتفاع درجة حرارة الجسم  عن الطبيعي ، درجة الحرارة الجسم الطبيعية من (٣٦-٣٨) درجة سيلزية -ممكن تكون أقل بنص درجة سيليزية عند الأطفال- لمدة  اكتر من ٣ أسابيع .وهي متعتبرش مرش مرض لكنها مؤشر لأمراض كتيرة.

ايه المسئول عن تنظيم درجة حرارة الجسم؟

المسئول عن تنظيم درجة حرارة اجسم الإنسان هي  منطقة الهيبوثلامس اموجودة في الغدة النخامية ، وتعتبر الغدة النخامية جزء من جهاز الغدد الصماء وهي موجودة داخل تجويف عظمي في قاعدة الدماغ ،والغدة النخامية هي  المسئولة عن افراز هرمانات عديدة في الجسم وبتتحكم كمان في عمل غدد هرمونية تانية عشان كدة اتسمت بردو بالغدة الرئيسيى أو المايسترو،والغدة النخامية بتأثر على أنشطة الجسم المختلفة زي النمو ،الوزن ،الصغط وغيرها ،،من الأجزاء المهمة في الغدة النخامية هي منطقة المهيبوثلامس، وده اللي بيتحكم في  افراز الهرمونات في الجسم من خلال ارسال اشارات في مجزى الدم والدم والأعصاب لأسفل الغدة النخامية ،والهيبوثلامس بيأتحكم في تنظيم السلوك العاطفي ،الساعة البيولوجية ،الذاكرة ،ودرجة حرارة الجسم .

ايه  اللي بيسبب الحمى؟

الحمى  ممكن تيجي بسبب االارتفاع الشديد في درجة حرارة البيئة المحيطة  فتحصل الحمى نتيجة امتصاص الجسم للحرارة المجيطة او نتيجة الإصابة بامراض جرثومية أو مناعية.

مشكلات أعراض التسنين عند الأطفال

من المشاكل اللي بتواجه الأطفال في مرحلة التسنين وبتقلق الأمهات هي:

اظهور أعراض التسنين مبكرا عند الأطفال :

ممكن تبدء أعراض التسنين بدري عند بعض الأطفال بداية من الشهر التالت وتستمر إلى شهرين قبل ظهور السنة الأولى.

تأخير التسنين عند الأطفال 

طبيعي جدا تأخير التسنين عند الأطفال لحد عمر سنة ، لكن لو تأخر ظهور أعراض التسنين لأكتر من سنة لابد من ااستشارة الطبيب وعمل أشعة على فك الطفل للتأكد من سلاماتهم .

مشاكل التسنين عند حديثي الولادة:

اأشارات الدراسات أن من بين كل ٣ أطفال في طفل بيتولد بسنان أمامية ،سواء كانوا السنتين الأماميتين او السنتين السفليتين ،وبتعاني الأم اللي بترضع طبيعي من االسنان في عملية الرضاعة ؛وده لأن الأطفال مش بينتبهوا لحركة سنانهم أثناء عملية الرضاعة ،وبيستعملوا سنانهم في عض حلمات الثدي وده بيسبب في ألم شديد للأم.

ازاي نتغلب على أعراض التسنين عند الأطفال؟

أعراض التسنين بتسبب آلآم  شديدة للطفل وبتخليه في حالة بكاء شديد باستمرار تعالوا نعرف ازاي ممكن نتغلب على أعراض التسنينن ونخفف الآم  عن الأطفال :

-استخدام خافض للحرارة لو كانت الحرارة مرتفعة

– لو الألم كبير ممكن نستخدم مسكن مرضعي زي الجيل الللي بيوضع على اللثة (ولايوضع الجيل قبل عملية الرضاعة؛عشان يقدر الطفل يقوم بعملية المص) ، والجيل بيساعد في شق الأسنان من غير ألم ، ومممن أكله واو بلعه ؛فالجيل معمول مخصوص لللمرحلة العمرية لللأطفال أو اخذ مسكن غير موضعي زي شراب مسكن 

-اعطاء الطفل  عضاضة أ لتقليل الألم عن الطفل مع التأكيد من غسل العضاضة كويس جدا، وتركها في التلاجة لتبرد قليلا ؛فالبرودة ستخفف من الآم التسنين عند الأطفال ،ولكن منسبهاش في التلاجة لحد ما تتجمد أو تكون باردة جدا على الأطفال .

-تقديم للطفل قطعة عيش لو سن الطفل تعدى ٦ شهوز

-لو الطفل بدء في مرحلةا أكل الطعام يمكن تقديم ليه شرايح من الخيار والتفاح والكمترى …وغيرهم ويفضل وضع الشرائح في الفريزر الأول بحيث تكون باردة؛ فتقلل من ألم اللثة .

-فرك لثة الطفل بشئ نضيف وبلطف .

– عمل كمادات مياه باردة ،عن طريق استخدام فوطة  ووضعها على جبين الطفل من غير متغطي الراس بالكامل مع غسل رجل الطفل ونصه من ااسفل مع عدم تعريض بطنه للمياه ؛عشان ميتصابش الطفل بالبرد او الأنفلونزا او غيرها.

نصايح للحفاظ على لثة الطفل نضيفة خلال سنتين

-عدم تركه يلعب باأشياء وهي على الأرض

-إدخال صباع السبابة في فم الطفل ولف شئ ناعم على لثته عشان متصابش بجرح وتنظيف اللثة 

-تنضيف الللثة باستمرار من العوالق اللي بتلصق في اللثة أثناء عملية الرضاعة

كيفية المحافظة على سنان الطفل بشكل عام :

لما يتم الطفل عمر سنتين هتكون كل سنانه اتكونت وعملية تنضيف سنانه هتكون أسهل بكتير عن طريق:

-التنضيف المستمر للسنان على الأقل مرتين في اليوم ؛مرة عند الصحيان من النوم، مرة عند الذهاب للنوم ،ومن الأفضل تعريد الطفل على غسل سنلنه بعد كل وجبة غذائية.

-الفحص المستمر للسنان عند الطبيب لمتابعة تطور النمو عند الأطفال

-عدم تقديم حلويات كتير للأطفال ،الحلويات القليلة مفيدة والمبالغة في تقديم الحلويات للأطفال ممكن تعرض سنانهم للتسوس

-تقديم خضروات للأطفال زي الخيار والجزر؛فالخضروات بتساعذ في تنضيف اللثة عند الأطفال .

-في حالة تناول الطفل وجبات خارج المنزل يجب تقديم له لبان خالي من السكر ،او يستخدم الماياه والملح في المضمضة ؛لقتل ابجراثيم والبكتريا. 

المصادر

 

المصادر/

-https://www.dailymedicalinfo.com/view-article/التسنين-عند-الاطفال/

-https://www.webteb.com/articles/طب-اسنان-الاطفال_16546

-https://www.supermama.me/posts/التسنين-وأعراضه-وكيفية-التعامل-معه

-https://mawdoo3.com/عدد_الأسنان_الدائمة

-https://mawdoo3.com/ما_هي_علامات_التسنين_لدى_الرضع

https://www.babycenter.com/0_teething-signs-and-symptoms_10357437.bc

https://www.webteb.com/general-health/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%85%D9%89